top of page

QR-koden ble gitt bort



Du ser dem over alt du går. I aviser, på plakater, brosjyrer, skilt, traktoregg eller på visittkort. QR-koder, eller Quick Response-koder, er en type todimensjonale strekkoder som har blitt en stadig vanligere syn i det moderne samfunn. De kan sees på alt fra reklameplakater og emballasje til brosjyrer og visittkort. Men hva er QR-koder, hvorfor ble de oppfunnet og hvorfor ble patentet gitt bort?


HISTORIEN

QR-koder ble oppfunnet av Japaneren Masahiro Hara. Han jobbet for det japanske selskapet Denso Wave og fikk i 1993 oppgaven med å løse et problem.


Masahiro ble inspirert av å se på brikkene mens han spilte spillet Go. Alle de svarte og hvite brikkene sto i ulike mønster og hadde ulike mening. Da så han for seg QR-kodene. I 1994 hadde de løsningen klar.

QR-koden skulle erstatte strekkoder, eller barcodes. UPS kodene ble for mangelfulle og upresises. De egnet seg best for sporing av produkter ikke nyttig informasjon om produduktet.


Denso Wave bestemte seg for å gi fra seg hele idéen om QR-kodene. Ved å gi bort kodene kunne de tjene penger på å produsere lesere av kodene. Dette gjorde at QR-koder, ganske raskt, fikk en bred utbredelse. Da Sharp, i 2004, lanserte den første telefonene med innebygd QR-kodeleser startet reisen frem til dagens popularitet.


De ble opprinnelig utviklet for å håndtere logistikk og sporing av deler i produksjonsprosesser, men ble senere tatt i bruk i andre områder, som markedsføring og reklame. QR-koder er i dag en global standard for mobilt innhold og betalinger.


FLERE TEGN

En av de store fordelene med QR-koder er at de kan lagre mye informasjon på en liten plass. Denne evnen til å lagre mye informasjon på en liten plass gjør QR-koder ideelle for markedsføring og reklame, der de kan brukes til å gi potensielle kunder tilgang til mer informasjon om et produkt eller en tjeneste.


En annen fordel med QR-koder er at de er svært enkle å skanne. Alt som trengs er en smarttelefon med en kamera-app og en QR-kodeleser-app. Når kameraet fokuserer på QR-koden, vil appen automatisk tolke koden og åpne en nettside, en video eller en annen form for digitalt innhold. Dette gjør det raskt og enkelt for brukerne å få tilgang til relevant informasjon.


MARKEDSFØRING

QR-koder gir også muligheter for interaktivitet. Markedsførere kan bruke QR-koder til å skape engasjerende kampanjer der brukerne må skanne koden for å få tilgang til eksklusivt innhold eller delta i konkurranser. Dette kan gi en mer personlig og interaktiv opplevelse for brukerne, og kan bidra til å øke engasjementet og lojaliteten.


I tillegg til markedsføring og reklame, har QR-koder også funnet anvendelse i andre områder, som betalinger og autentisering. Enkelte betalingsmetoder bruker QR-koder for å gjøre det enklere og raskere å gjennomføre transaksjoner, mens QR-koder også kan brukes for autentisering, for eksempel ved innlogging til kontoer.


EFFEKTIVT OG KREATIVT

I sum gir QR-koder en praktisk og effektiv måte å formidle informasjon og engasjere publikum på. Med deres evne til å lagre mye data på en liten plass, og deres enkelhet og brukervennlighet, er det ikke rart at QR-koder har blitt så populære og utbredte. Med stadig økende bruk av mobiltelefoner og internett, vil QR-koder sannsynligvis fortsette å spille en viktig rolle i kommunikasjon og markedsføring.


STORYPHONE PRODUSERER QR-KODER

StoryPhone benytter QR-koder til de fleste prosjekter. Vi utvikler en strategi for alle prosjekter som inneholder bruk av ulike koder, nivåer, plasseringer, layout, funksjonalitet og med brukeropplevelsen i sentrum.


Vi tilbyr også et Webinar om bruk av QR-koder. I Webinaret forklarer vi hvordan QR-koder ble oppfunnet, virker og produseres. hvilke muligheter du har for å bruke QR-koder i din kommunikasjon, samt hvordan prosjekter raskt kan endres og utvikles gjennom bruk av slike digitale koder.





19 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page