The Big Dream er et internasjonalt kunstprosjekt. Hamar kommune ble invitert til å representere Norge i årets prosjekt. Kunstner Kari Bjertingstad ble engasjert og StoryPhone ble engasjert som produsent for Hamar kommune.
Geir Bie og Lage Thune Myrberget startet derfor planlegging av eventet i oktober 2021. I desember ble kulturlivet i Norge stengt ned pga. smittesituasjonen Covid. Hele prosjektet måtte tenkes på nytt, og tilpasse seg 2 meters avstand og smittehensyn.
Dette åpnet en unik mulighet til å skape et annerledes og digitalt arrangement. Et som kunne skaleres og samtidig være trygt. Vi benytter izi.travel og her presenterer vi noen av de løsningen vi leverte til publikum på Domkirkeodden på Hamar.
Drømmevandring
Inne i Hamardomen ville vi ha en utstilling av kunstverkene til Kari Bjertingstad. Syv bilder ble valgt. De ble digitalisert på skjermer og plassert rundt om i Hamardomen. Deretter produserte vi en lydvandring som guidet lytteren på en vandring til syv drømmer og syv bilder og en helhetlig historie. Alt på gjestenes mobil med eget headset. Til slutt lyssatte vi ruinene. Her kan du se hvordan det ble.
Drømmearena
Prosjektet The Big Dream skulle bl.a. sendes til den internasjonale romstasjonen og projekteres med jorda som bakgrunn. Ganske "space" syns mange. Det skal skje 28 mai 2022.
Som produsenter tenkte vi: Hva om vi organiserer kunstprosjektet slik at det kan sees fra verdensrommet?
20 land. 20 traktoregg. 20 historier om land og deres relasjon til kunst. 20 kunstnere. 20 drømmer. 20 kunstverk.
Alt dette ble plassert som digital formidling med QR-kode på hvert sitt traktoregg. Plassert ut på en slette, og lyssatt på en spektakulær måte. Slik så det ut.
Drømmejakten
Dette var en "stolpejakt" for barn. Vi hadde plassert 7 kunstverk rundt om på arenaområdet. i appen fikk barna opp et kart med inntegnet løype. Første kunstverk dukket opp da de åpnet aktiviteten på izi.travel. For hvert kunstverk de besøkte dukket et nytt kunst verk opp.
Tema var Den Store Drømmen. Det var derfor viktig å engasjere publikums hoder. Vi hadde derfor hengt opp bilder av kunstverkene i området. I tillegg hadde vi produsert lydspor som rettet oppmerksomhet til elementer ved kunstverkene. Spørsmål, betraktninger, detaljer eller tematikk. Slikt som setter i gang hodet på folk.
Drømmetunet
Den fjerde og siste aktiviteten var et undervisningsopplegg for ungdomsskole. The Big Dream hadde som krav at arrangementet skulle være på et historisk sted. Alle drømmene handlet om 2030. Da ble det mange drømmer som touchet innom bærekraft.
Vi ville derfor koble den historiske grunnen med tematikken bærekraft. Det gjorde vi ved å bruke bygningene på Hedmarkstunet som "startere". Vi fant historiske fakta som kunne kobles til bærekraftig tenkning som: Mat, kunnskap, transport, klær, gaver og oppvarming.
Til hvert av byggen lagde vi samtalekort: Små drømmer og store drømmer.
Eksempel: Et bygg var fra 1604. Det var i barokken. Da var klesmoten ganske fjong. Vi fant bilder av antrekk fra barokken og skapte samtale som rettet oppmerksomhet på publikums egne klær. Hvordan klær fungerer. hvor de kommer fra. Så utfordret vi på deres forhold til å kjøpe nytt eller brukt. Kortreist og langreist. Naturlige eller syntetisk materialer. Det ble slik:
Her kan dere høre om hvordan denne aktiviteten ble presentert for publikum. Dette ligger i appen og fungerer som en introduksjon.
Avslutning
Izi.travel ble plattformen for hele arrangementet. All formidling skjedde på publikums egne mobiler og headset. Prosjektet viser at digital assistanse gir opplevelser folk setter pris på. I kombinasjon med rette aktiviteter får man gode hybride arrangementer.
Takk til Hamar kommune og kulturavdelingen for samarbeid. The Big Dream ble et prosjekt som viser at Hamar ligger langt fremme i skoa på bruk av teknologi innenfor kulturfeltet. Det er derfor vi november 2021 ble UNESCO city og media art. Mer om det i en annen blogg.
Comments