top of page

Gode opplevelser med QR-koder


Museer er alt fra små ubemannede destinasjoner til svære organisasjoner med mange ansatte og høy faglig kompetanse. Men selv store organisasjoner har åpningstid. Hva kan QR-koder gjøre med det?


En stiftelse eller museum må sørge for at utstillingene deres er relevante og engasjerende. De må bidra til at besøksopplevelsen er best mulig, og de må sørge for at de gir besøkende relevant informasjon ved fortelle gode historier. Det kan være en tematisk utstilling og konkrete objekter.


Ingen ting kan konkurrere med en dyktig guide, men begrensningen på alltid åpningstider, økonomi, ulike målgrupper og pedagogisk utbytte.


Hva om det fantes en måte for museer å gjøre formidling mer stykkevis og delt? Hva om dere kunne finne en måte å hjelpe besøkende med å lære mer. Om selve historien, samt hvordan utstillingen er tenkt? At den besøkende kan opplev dette i eget tempo? Og hva om det var så enkelt som å skanne en QR-kode med egen mobil? 24/7 - hele året?


Smarttelefoner kan gjøre mer enn bare å sjekke e-post og poste bilder på Instagram. De kan også brukes til læring, gjennom å oppleve din formidling, av ditt museum og din utstilling!


QR-koder er snarveier

Du kan bruke QR-koder – de små rutene på museumsplakater, brosjyrer og til og med veggene til noen gallerier – for å bringe digitalt innhold inn i det møtet med museet. Slike koder henter frem innhold som vekker historien til live. De gir den besøkende tilgang til medie innhold. Innhold som lydomvisninger, videointervjuer med kuratorer, bilder og foto, annen tekst, mer tekst, lenker til fordypning og mye mer.


Og all bruk blir registrert. Dette er data som gir deg unbik innsikt i hvordan besøkende opplever og bruker utstillingen og møter objektene.


Innholdet bak QR-kodene bringer den besøkende nærmere objekter og tematikken. Og det viktigste med QR-koder: De finnes kun på museet! Dette er noe den besøkende konsumerer og opplever PÅ museet. Du får kunden inn døra og gir noe unikt der.


Dette er IKKE den samme informasjonen som du har på en nettsiden. Nettsider kan konsumeres fra sofaen hjemme. Da er det ingen garanti for at publikum oppsøker ditt museum.


Kunnskapsreisen

StoryPhone jobber med multimedia pedagogikk. Ved å dele opp historien i porsjoner og riktige biter kan du skape en kunnskapsreise for de besøkende.


Det er dette StoryPhone jobber med. Dele opp historien i informasjonsbiter og skape kunnskapsreisen. En reise som innebærer å reise TIL destinasjonen: Museet.


På museet skal den besøkende ha rask tilgang til kunnskap. Relevante biter med historier. Bilder. Lyd, Film. Tekst. Og muligheter for fordypning.


Vi kaller det AKTIV FORMIDLING.


Vi jobber med digital strategi, kommunikasjons taktikk og tilrettelagte besøks opplevelser. Til sammen skaper dette en helhetlig kunnskapsreise. Fra nettsider og reklame, via aktiv formidling på mobil, til workshops, festivaler, kursing og guiding.


Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. Vår erfaring kan løse dine behov. QR-koder er snarveien.

2 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page