top of page

Kan historiske sanger skape liv i klasserommet?

Oppdatert: 13. sep.

Med dette spørsmålet har StoryPhone utviklet et ganske innovativt undervisningsopplegg for grunnskolen som er skreddersydd for å markere Hamars 175-årsjubileum. Gjennom en miks av historie, musikk, tekster og moderne teknologi tar vi elevene med på en reise gjennom byens 1000-årige historie, hvor hver epoke vekkes til live gjennom sanger og tekster.


Men dette er ikke bare tradisjonell historiefortelling – vi har tatt i bruk kunstig intelligens for å tilføre en moderne dimensjon i undervisningen. Her kan du se en film som viser hvordan vi blant annet har levendegjort raderinger fra 1916 med hjelp av AI.



Opplegget er basert på boka "Hamar i ord og toner", som formidler byens historie på en kreativ og engasjerende måte. Elevene får høre sanger fra middelalderen, Hamarsangen fra 1960 og nye musikkstykker knyttet til dagens Hamar. Ved hjelp av QR-koder kan de lytte til musikkeksempler, reflektere over historiske hendelser og skape sine egne tolkninger av byens fortid og fremtid.


Som en del av pedagogikken har vi implementert bruk av AI.


Bakgrunn: Hamarsangen er skrevet på 1960-tallet og finnes kun arrangert for korps. Alle i Hamar har sunget sangen - sammen med korps - på 17. mai. Hva om sangen hadde blitt bestilt i en annen tid? Tiltenkt konkrete artister som Alf Prøysen eller Kirsten Flagstad? Hva om den ble bestilt i dag? Hvordan ville det blitt?


"Opera"

I filmen under viser vi hvordan teksten til nåværende Hamarsang kan bli dersom man prompter og jobber frem en annerledes versjon med hjelp fra AI. Premisset er følgende idé: Hva om Kirsten Flagstad hadde fått teksten fra Einar Skjæråsen og skulle få en melodi og orkestrering som kler hennes musikktradisjon og stemme?



Basert på originalteksten har StoryPhone produsert åtte ulike versjoner av Hamarsangen. Hvilken versjonene liker elevene best? Hvorfor liker de den versjonen? Hva setter de pris på? Hva er det de ikke liker ved de andre? Hvordan oppleves teksten om Hamar by ved å lytte på de ulike versjonene?

Det unike med dette undervisningsopplegget er hvordan vi kombinerer tradisjon med fremtidens teknologi. Kunstig intelligens brukes til å utvikle kreative læringsprosesser som gir elevene en dypere forståelse av byens utvikling. Vi ønsker å inspirere både lærere og elever til å bruke musikk og teknologi som verktøy for å gjøre historien mer relevant og engasjerende i dagens klasserom.


Med dette opplegget gir vi skolene i Hamar en unik mulighet til å utforske byens rike kulturarv på en ny og spennende måte – alt produsert av StoryPhone​. Opplegget overrekkes til alle skolene i samarbeid med Hamar historielag og prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen Hedmark.

Bildet viser redaktør Henning Børresen og Lage Thune Myrberget ved presentasjon av gaven for grunnskoleleder i Hamar kommune Aslaug Grimsmoe den 7. august 2024.

12 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page