I arbeidet med byjubileet på Hamar har StoryPhone sponset og støttet arbeidet gjennom hele året. Et av temaene for utstilling ble Jernbanebyen.
I den anledning finner man godt belegg for at Hamar har vært en jernbaneby. Både ved åpningen av Grundsetbanen (1862), Hedmarksbanen (1880), Rørosbanen (1877) og Dovrebanen (1921).
Men i dag er ikke Hamar den Jernbanebyen den en gang var.
Hamar er fortsatt et knutepunkt med tanke på at Rørosbanen og Dovrebanen møtes der, men alle funksjoner som tidligere utgjorde Jernbanebyen, er i dag nedlagt og flyttet. Hamar er først og fremst en moderne stasjonsby med mye pendling.
Banenor har en regnskap- og lønnsavdeling, samt noe prosjektadministrasjon. Utover det er det i 2024 flere ansatte på Jernbanemuseet enn det er på Hamar stasjon.
Så hvordan ser Jernbanebyen ut?
I samarbeid med Banenor fikk vi kontakt med SJ og VY. Sammen med disse fikk vi rigget opp kamera foran i de moderne lokomotivene og filmet hele traséen inn til Hamar stasjon.
Her er filmene som for første gang viser hvordan Jernbanebyen Hamar ser ut for de som kommer reisende til byen vår med lokomotiv.
Fra Ilseng og inn til Hamar stasjon
Fra Stange og inn på Hamar stasjon.
Fra Ringsaker og inn til Hamar stasjon.
Utstillingen er tilgjengelig på Hamar kulturhus frem til 4 november 2024.
Comments